اخبار نمایشگاه ۲۰۱۴ مایکروسافت - تکفارس 
اخبار نمایشگاه ۲۰۱۴ مایکروسافت - تکفارس 

اخبار نمایشگاه ۲۰۱۴ مایکروسافت

sepehr.shahi
۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - 19:23
اخبار نمایشگاه ۲۰۱۴ مایکروسافت - تکفارس 

با اینکه کنفرانس سالیانه ی مایکروسافت “ساخت ویندوز” (“Build Windows”) نام داشت همه ی نگاه ها روی اسمارت فون ها بود.

ستاره ی نمایش امسال خانومی با صدایی خشک بود که “کورتانا” (Cortana) نام داشت. دستیار شخصی شبیه به “سیری”(Siri) که مایکروسافت معرفی کرد. البته کورتانا فقط در ورژن جدید ویندوز فون(v. 8.1.) موجود است.

RightClickAppsMenu

کامپیوتری تکامل یافته نیز دز این نشست دیده می شد. مایکروسافت آپدیتی ساده برای ویندوز ۸.۱ نیز معرفی کرد که فقط برای جلب نظر کسانی بود که از موس و کیبورد استفاده می کنند. شما اکنون می توانید اپلیکیشن های “ویندوز استور” را به دسکتاپ خود بچسبانید و حالا این امکان فراهم شده که کامپیوتر خود را مستقیما به دسکتاپ بوت کنید که این آپشن معمولا در کامپیوتر های دو رگه ی نوین یافت نمی شود.

دیگر تغییرات: وقتی در صفحه ی شروع رایت کیلیک می کنید، پنجره ی آپشن ها دقیقاٌ همانجایی باز می شود که نمایشگر موس قرار دارد و نه در پایین صفحه. در آخر امکان دسترسی به “تَسک بارِ” دسکتاپ از پنجره ی “ویندوز اَپ” حتی در زمان استفاده از یکی از اپلیکیشن های ویندوز فراهم شده است؛ و برنامه های “مترو” نیز تایتل باری دارند که به شما اجازه می دهد با استفاده از “X” در گوشه ی بالا سمت راست پنجره، آن را ببندید. در واقع اینها همه چیزهایی است که باید در همان ویندوز ۸ در نظر گرفته می شد.

بازگشت منو استارت

Windows-8-1-update-1-screen-for-media-UPDATED_6E6977C2 (1)

 

و در رابطه با چیزهایی که باید در ویندوز ۸ موجود می بود، مایکرو سافت فروتنانه اعلام کرد که قصد دارد منو استارتی را که همه ی شما می شناسید و دلتان برایش تنگ شده را باز گرداند. البته این بار تنها لیستی از برنامه های دسکتاپ در آن نیست. بلکه لایه ی دیگری نیز اضافه شده که امکان دسترسی به اپلیکیشن های ویندوز استور را می دهد. این حرکتی هوشمندانه است که علاوه بر ایجاد حس آشنایی در کاربران، هم مربوط به دسکتپ است و هم مربوط به ویندوز استور. و همه اش از یک سیستم عامل استفاده می کند.

کورتانا

IMG_9004

 

چه کسی “سیری” را می خواهد وقتی می توانید دستیار شخصی هم نام با دستیار “کُمندِر چیف” در بازی “هالُو” داشته باشید؟ با اینکه دستیار شخصی حساس به صدای مایکروساف ایده آل نیست، ویژگی های بسیاری در اختیارتان قرار می دهد و تقریباٌ هر چیزی را که از یک دستیار هوشمند انتظار دارید به شما عرضه می کند. این بدان معناست که شما می توانید با استفاده از کورتانا ایمیل بفرستید، اس ام اس بنویسید، یادداشت برای یاد آوری بگذارید، نوت بردارید و یا هر چیزی را (البته به کمک Bing) در اینترنت جستجو کنید. همچنین کورتانا درست مانند گوگل با گذشت زمان باهوش تر می شود و بیشتر در مورد علایق شما، دلبستگی هایتان و اعتیاد های فست فودی شما یاد می گیرد! شما با استفاده از ویژگی دفتر یادداشت می توانید خیلی از این اطلاعات را با دست خود به کورتانا بدهید. حتی می توانید “ساعات سکوت” ی را انتخاب کنید تا صدای زنگ تلفن مزاحمتان نشود( می توانید اعضای خانواده و یا هر کس دیگر را در لیست استثناعات قرار دهید)

کورتانا تنها زمانی جواب شما را می دهد که درخواست های خود را به طور خاصی بیان کنید( با فعل شروع کنید، مثلاٌ: به من یاد آوری کن تا از برایان فلان سؤال را بپرسم). همچنین هر دفعه که می خواهید کورتانا گوش کند باید دکمه ای روی صفحه لمسی را فشار دهید. البته کورتانا هنوز در مرحله ی آزمایشی بتا قرار دارد و مایکروسافت می گوید در حال کار روی حالت “همیشه به گوش” است. چیزی شبیه به آنچه در Moto X دیده می شود. همچنین قابلیت شنوایی کورتانا نیز در حال بهبود است که یعنی اگر چیزی در مایه های “کشتم شپش شپش کش شش پا را” را هم بگویید می فهمد! در نهایت مایکروسافت وعده داده که ورژن جدید کورتانا “شخصیت منحصر به فردی” (والا ما که نفهمیدیم یعنی چی!) نیز دارد.

ویندوز فون ۸.۱

IMG_8999

اما مایکروسافت چیزی بیشتر از کورتانا برای ارائه دارد. این سیستم عامل به روز رسانی شده که در ماه آینده روی گجت های موجود عرضه خواهد شد تعدادی ویژگی جدید نیز دارد. مرکز اعلاناتی نیز تعبیه شده که به طرز عجیبی شبیه همانی است که در آندروید وجود دارد.(مرکز اعلانات یا Notification Center همان صفحه ای است که در گوشی های آندروید با کشیدن دست از بالا به پایین صفحه نمایان می شود.) کاربران ویندوز فون همچنین می توانند قفل صفحه ی خود را به سلیقه ی خود دستکاری کنند و “ویندوز استور” این سیستم عامل پیدا کردن اپلیکیشن های محبوب را برای آنها آسان ساخته است. به علاوه ویژگی جدید “حسگر وای فای” (Wi-Fi Sense) نیز اضافه شده که به به صورت خودکار شرایط استفاده از خدمات شبکه را قبول می کند و به صورتی کاملا امن، کلمه ی عبور روتِر شما را در اختیار دوستانتان در فیسبوک، اسکایپ و Outlook.com می گذارد. بدین ترتیب شما می توانید به آنها تحت عنوان میهمان دسترسی به اینترنت دهید بدون اینکه همه ی شبکه ی خود را در اختیار آنها بگذارید. در آخر اینکه نگاهی هفتگی به تقویم خواهید داشت و می توانید با استفاده از “شکل نوشت” (Shape Writing) حروف را روی کیبورد نقاشی کنید.

گوشی های جدید لومیا (Lumia)

SONY DSC

 

آپدیت جدید ویندوز فون بدون عرضه ی سخت افزاری جدید که آن را همراهی کند دور از ذهن است. وقتی مایکروسافت نطق سه ساعته ی روز بازگشایی اش را به پایان رساند، نوکیا نمایش خود را شروع کرد، جایی که گوشی های جدید لومیا ۹۳۰، ۶۳۰ و ۶۳۵ معرفی شدند. با اینکه ۹۳۰ سردمدار این سری است، غریباٌ آشنا به نظر می رسد و در واقع اساساٌ همان “لومیا آیکون” (Lumia Icon) است که چندی پیش عرضه شد البته به علاوه ی پشتیبانی جهانی از سیم کارت های نسل چهارم(LTE)(لومیا آیکون فقط مختص “ورایزون” در ایالات متحده است). برای شما که خارج از آمریکا زندگی می کنید و به همین دلیل به لومیا توجهی نکرده اید، این گوشی دارای صفحه ای ۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل است ودوربینی ۲۰ مگا پیکسلی با فناوری “دید خالص” (PureView) به علاوه یک سی پی یو چهار هسته ای اسنپ دراگون ۸۰۰ (quad-core Snapdragon 800 ) روی آن تعبیه شده. تفاوت اصلی این دو گوشی صرف نظر از سیم کارت LTE؟ رنگ بندی. بله، لومیا آیکون فقط دارای رنگ های سیاه و سفید است ولی ۹۳۰ رنگ های نارنجی و سبز نئونی نیز دارد.

گوشی های لومیا ۶۳۰ و ۶۳۵ نیز حداقل از بیرون شبیه هم به نظر می رسند. هردو دارای صفحه ای ۴.۵ اینچی با ابعاد ۸۵۴ در ۴۸۰، دوربینی ۵ مگا پیکسلی، پردازنده اسنپ دراگون ۴۰۰ و ۵۱۲ مگابایت حافظه داخلی هستند. تفاوت اصلی این است که ۶۳۰ فقط سیم کارت ۳G را ساپرت می کند و به دلخواه دو سیم کارته و یا تک سیم کارته است، در حالی که ۶۳۵ فقط یک سیم کارت می خورد و آن LTE است. قیمت مدل ۶۳۰، ۱۵۹ دلار و یا ۱۶۹ دلار تخمین زده شده که بسته به مدل تک سیم کارتی یا دو سیم کارتی اش است. ۶۳۵ نیز ۱۸۹ دلار قیمت خورده است.

همه جا ویندوز

windows-free-on-small-devices

 

آماده شوید تا اپلیکیشن های ویندوز پیشتر در گجت های بیشتری ببینید. در نطق روز گشایش، ماکروسافت به سازندگان اپلیکیشن گفت که اکنون می توان اپلیکیشنی را روی یک پلتفرم(به عنوان مثا ویندوز فون) نوشت و به پلتفرمی دیگر مانند تبلت یا دسکتاپ منتقلش کرد و کار کمی هم از طرف سازنده نیاز است. با این ترفند، سازندگان اپلیکیشن های خود را به صورتی عرضه می کنند که خریداران فقط کافیست یک بار برای آن پول پرداخت کنند و با این حال چندین با از چندین دستگاه مختلف آن را دانلود کنند. در تئوری، سازندگان می توانند برای Xbox هم اپلیکیشن هایی جهانی بنویسند البته تحت نظر مایکروسافت، و می توانند تصمیم بگیرند که چه اپلیکیشن هایی نیاز به خرید اکانت گُلد اکس باکس لایو(Xbox Live Gold) دارند.

به علاوه – و این خبری مهم است- مایکروسافت اعلام کرد که که ویندوز برای گوشی ها، تبلت های کوچکتر از ۹ اینچ و گجت های گوناگون دیگری از این دسته اند، مجانی خواهد بود. این به کارخانه های سازنده انگیزه می دهد که گجت های تحت ویندوز تولید کنند که برای شما، مصرف کنندگان، به معنی انتخاب های بیشتر است. در آخر مایکروساف اعلام کرد که قصد دارد ویندوز را به دنیای رباط ها و “کلاس جدیدی از گجت های کوچک” وارد کند، که منظور حتماٌ گجت های پوشیدنی( مانند ساعت یا عینک) است.

نگاهی به آفیس در تبلت های ویندوز

office-touch-native-windows

 

همین هفته ی گذشته بود که مایکروسافت “آفیس” برای “آی پَد” را معرفی کرد و ما اکنون خواهیم دید که ورژن های لمسی وُرد، اِکسل و پاور پوینت روی سیستم عامل خود مایکروسافت چگونه به نظر می آیند. پس از اینکه در سال گذشته ورژنی “مترو” وار از آفیس نشان داده شد، این کمپانی اکنون نگاهی عمیق تر را در اختیار ما گذاشته است. مایکروسافت در سخنرانی روز اول خود تصاویری از این اپلیکیشن در حال ساخت نشان داد که رابط کاربری خوب، استفاده از حالات دست مانند “نیشگون برای زوم” و “هایلایت با انگشت” را داراست. از تعداد ویژگی های این اپلیکیشن سخنی به میان نیامده ولی می توان امیدوار بود که حداقل به خوبی ورژن آی پَد باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.