پروتکل https چیست وچگونه امنیت را بالا برده است؟ - تکفارس 
پروتکل https چیست وچگونه امنیت را بالا برده است؟ - تکفارس 

پروتکل https چیست وچگونه امنیت را بالا برده است؟

taham
۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - 20:00
پروتکل https چیست و چگونه امنیت را بالا میبرد

این سوال برای خود من همیشه بوده است که پروتکل ها چه کاری انجام میدهند و اینکه چرا میگویند پروتکل https از امنیت بالاتری برخوردار است.با شما هستیم و این مسئله بررسی خواهیم کرد .امنیت یکی از معضلات کنونی دنیای مجازی است.

در فضای اینترنت هستید و به این فکر نمکنید که ممکن است امنیت شما و اطلاعات شما در خطر باشد ضرورت اولویت اول در دنیای اینترنت امنیت است.امنیت را با چه روش هایی میتوان به دست آورد؟این سوالاتی است که امروز به آنها جواب خواهیم داد.

شاید ان سوال شما هم بوده است که واقعا https , http چه هستند و چرا اینقدر مهم به هستند.شما حتما دیدید بعضی از آدرس های سایتها در کنار آدرس سایت در مرورگرتان یک فقل کوچک به رنگ زرد وجود دارد این همان علامت پروتکل لمنیتی https است که از اطلاعات آدرس مربوطه در فضای بی کران اینترنت محافظت میکند.

در واقع سایت هایی که از این پروتکل استفاده میکنند از یک تعامل رمزگذاری شده با کاربران خود بهره میبرند که در مقابل نفوذ سودجویان و هکر ها از سایت بهتر محافظت میکند.این پروتکل بیشتر برای سایت های حساس و مهم مثل سازمان های امنیتی سازمان های نظامی و سازمان های سری مهم و همچنین سازمان های علمی بین المملی و بانک های و مراکز آموزشی بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد.رمزگذاری تعاملات انجام شده در محیط بانک اطلاعاتی یک سایت باعث میشود که اگر هم اطلاعاتی به صورت غیر مجاز از بانک اطلاعاتی خارج شده قابل استفاده نباشد چرا که رمزگشایی اطلاعات محافظت شده به آسانی میسر نخواهد بود.

پروتکل HTTPS  که خلاصه شده ی Hypertext Transfer Protocol Secure  به معنای پروتکل امن انتقال ابر متن است در واقع یک پروتکل برای برقراری ارتباط های ایمن است .اما این نکته برای همه جای سوال دارد که ایراد HTTP چیست که برای برقراری ارتباط های امن باید از پروتکل HTTPS استفاده کرد ؟ به شما خواهم گفت

زمانی که شما از طریق پروتکل HTTPS به یک سایت متصل می شوید ، جستجوگر  شما به دنبال آی پی آن سایت گشته و هنگامی که آی پی آن را پیدا کند به آن متصل می شود . اما ایراد آن در این قسمت است که هم ممکن است آن آی پی مربوط به لینک مشابه آن سایت باشد وهم اینکه اطلاعات شما از قبیل اطلاعاتی که وارد می کنید یا رمز عبورهایتان برای ارائه دهندگان سرویس اینترنت قابل مشاهده هستند.

حالا منظور از رمزگذاری را ممکن ست به درستی نگفته باشم د ادامه این موضوع را بیشتر شرح خواهم داد:رمزگذاری که در اصطلاح علوم کامپیوتر به آن encryption میگویند این است که وقتی شما در حال تعامل با سایت هستید مثلا اطلاعاتی را دریافت یا ارسال میکنید.این اطلاعات به صورت بسته بسته منتقل میشوند که هر بسته رمزگذاری شده است و اگر در مسیر انتقال این بسته خطایی پیش بیاید یا این بسته لو برود به خاطر اینکه رمزگذاری شده است اصلا قابل استفاده نیست و تنها کسی میتوان آن را رمز گشایی کند که شیوه رمز گشایی و کلید رمزگشایی را در اصطلاح داشته باشد.پروتکل https در کل چنین کاری را برای ما انجام میدهد اما این نکته هم باید در نظر گرفته شود که ایمن ترین راه دیگر دارد به پایان کار خود نزدیک میشود چرا که هکر ها سرعت رشد بیشتری داشته اند و انگار که دیگر https هم نمی تواند جلوی آنها رابگیرد و ما باید به فکر ابزاری قدرتمند تر برای حفاظت از اطلاعات خود باشیم.

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.