کنترل صندلی چرخدار با ذهن خود! - تکفارس 
کنترل صندلی چرخدار با ذهن خود! - تکفارس 

کنترل صندلی چرخدار با ذهن خود!

امیرسینا برجسته
۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - 18:43
کنترل صندلی چرخدار با ذهن خود! - تکفارس 

کنترل صندلی چرخدار با ذهن خود!

پروفسور هانگ نگوین (Hung Nguyen) و پسرش جوردن ( Jordan) در دانشگاه صنعتی سیدنی استرالیا پیش نمونه صندلی چرخداری را ساخته اند که با ذهن انسان هدایت می‌شود. کاربر یک باند دارای الکترود بر سر می‌گذارد که می تواند امواج مغز را بخواند. صندلی توسط افکار و باز و بسته کردن چشم‌ها کار می‌کند.

آلبرت اوولیان، کاربر صندلی چرخدار می‌گوید: «وقتی جوردن به من درباره نحوه کار این صندلی توضیح داد و گفت که واقعا افکار انسان را می‌خواند، بسیار هیجان زده شدم. فقط باید چشمان را بست و مسیر و زمان توقف را انتخاب کرد.»

یک دوربین نصب شده بر روی صندلی، باعث می شود تا صندلی با موانع برخورد نکند. این صندلی همچنین می‌تواند با استفاده از مغز روبوتیک خود در یک زمان محدود از میان شلوغی، راه خود را بیابد. بر طبق گفته پژوهشگران، این صندلی تاثیر مثبتی بر روحیه کسانی که نمی‌توانند راه بروند دارد.

جوردن نگوین، پژوهشگر دانشگاه فن آوری سیدنی می‌گوید: «این وسیله نه تنها به آن‌ها امکان حرکت، بلکه احساس استقلال می‌دهد. هنگام طراحی این پیش نمونه به این فکر کردیم که قابل دسترس و ارزان باشد تا کسانی که به آن نیاز دارند بتوانند آن را بدست آورند.»

این صندلی چرخدار تاکنون بر روی بیست نفر آزمایش شده و نتایج نخستین آن رضایتبخش است. مخترعان این وسیله امیدوارند بتوانند سرمایه لازم برای انجام آزمایش بالینی بر روی صد ناتوان را بدست آورند. این صندلی در یک تا پنج سال آینده به بازار خواهد آمد.

منبع

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.