دوئل G pro 2 و note 3. مقایسه ی کامل - تکفارس 
دوئل G pro 2 و note 3. مقایسه ی کامل - تکفارس 

دوئل G pro 2 و note 3. مقایسه ی کامل

alierna
۱ فروردین ۱۳۹۳ - 17:31
دوئل G pro 2 و note 3. مقایسه ی کامل - تکفارس 

LG یکبار دیگه رقیب سنتی خودش سامسونگ، و فبلت این شرکت یعنی Note 3  رو به چالش میکشه.  در این زمان میشه دید که این چالش به جاهای حماسی رسیده و مشخصات این دو گوشی به گونه ی انکارناپذیری فوق العادست.

gsmarena_102

 

با یک نگاه اولیه میشود گفت که باز داریم  یک مسابقه ی قدیمی و تکراری را مشاهده میکنیم. اما به همین سادگی ها هم نیست. بله، دوباره یک ۵ ماه رقابت دیگر را داریم مشاهده میکنیم. اما اینبار LG باید بیشتر تلاش کند. هر دو شرکت تمامی تلاش خود را برای بهتر بودن انجام داده اند. گلکسی نوت ۳ را با گوشی های زیادی مقایسه کرده اند و مبارزه های زیادی را برده، اما قطعا این مبارزه را یک مبارزه ی شخصی میتوان تلقی کرد.

بیاید ببینیم هر گوشی نسبت به دیگری چه مزایایی دارد:

مزایای g pro 2 نسبت به Note 3:

  • صفحه ی نمایشگر کمی بزرگتر
  • تثبیت کننده تصویر اپتیکال
  • پشتیبانی اولیه از نسخه ی کیت کت آندروید
  • دکمه های پشت گوشی جالب هستند
  • سایز صفحه نمایشگر مناسب تر
  • LCD بسیار با کیفیت با فناوری True IPS+
  • بیشتر قابلیت های نرم افزاری اختصاصی گوشی های سامسونگ را داراست
  • باز شده قفل گوشی با ضربه زدن روی آن

مزایای نوت ۳ نسبت به G pro 2

  • قلم فوق العاده ی s-pen و نرم افزارهای مربوط به آن
  • عمر باتری بالاتر
  • صفحه نمایش با کیفیت بالا SuperAMOLED +
  • نرم افزارهای اختصاصی سامسونگ

از لحاظ سخت افزاری هر دو گوشی در موقعیت مشابهی قرار دارند. صفحه نمایش Full-HD، چیپست پردازنده ی Snapdragon 800، باتری ۳۲۰۰ mAh و حتی دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با قابلیت فیلم برداری با کیفیت ۴K که در هر دو گوشی لحاظ شده.

جمله ی بالا به این معنیست که برای مقایسه باید ورای مشخصات سخت افزاری را نگاه کنیم.

gsmarena_022 gsmarena_023 gsmarena_124 gsmarena_125

طراحی و حمل:

مطمئنا ما با دو عدد از بهترین گوشی های موجود روبرو هستیم. اما اندازه ی این گوشی ها چیزیست که هنوز باید در نظر گرفته شود. برای خیلی ها هنوز هم کار با صفحه های ۵ اینچی و و حمل آنها مشکل و طاقت فرسا است. اگرچه واضح است که این دو گوشی را نمیتوان همراهی مناست از نظر اندازه دانست، اما این دو گوشی برای طراحی فوق العاده و استفاده ی عالی از فضاها شایسته ی تقدیر هستند.

همانطور که گفته شد G Pro 2 کمی بزرگتر از Note 3 است که میتوان گفت صفحه ی نمایش ۰.۲ اینچ بزرگتر آن میتواند یکی از دلایل اصلی باشد. نسخه ی جدید G Pro 2 از نسخه ی اولیه ی خود لبه های باریک را به ارث برده که همین امر باعث شده نسبت صفحه ی نمایش به سطح گوشی ۷۷.۲% شود که دو نوت ۳ این عدد کم شده و ۷۴.۸% است.

هر دو گوشی ضخامتی ۸.۳ میلیمتری دارند که زیاد هم چشمگیر نیست. سونی در گوشی و تبلت های سری Z خود به ضخامتی کمتر از ۷ میلیمتر هم رسید. اما با این حال هر دو گوشی باریک و خوب هستند و در دست حسی عالی میدهند. G Pro 2 به مقدار ۴ گرم سنگین تر از رقیب خود است. اما این مقدار آنقدر کم است که اصلا متوجه آن نمی شوید و آن را احساس نمیکنید.

هر دو گوشی برای بدنه ی خود از پلاستیک استفاده میکنند؛ اما این قسمت مقایسه همانجایی است که تشابه های این دو گوشی تمام میشود. هر دو گوشی در طراحی و قرار گرفتن دکمه ها با هم تفاوت های چشمگیری دارند. الجی هنوز از دکمه های پشتی که در نسل اول این گوشی امتحان کرد استفاده میکند و در قسمت جلویی و کناری گوشی هیچ دکمه ای قابل مشاهده نیست که این باعث شده طراحی بسیار تمیز و زیبایی را در این گوشی شاهد باشیم. LG G pro 2 در اصل یک نسخه ی بهتر شده ی G2 است. این یک تمجید است و شکایت نیست.

از طرفی دیگر سامسونگ در نوت سوم خود از مواد کاملا جدیدی استفاده کرده که حس قانع کننده ی چرم را به ما میدهد. دوخت مصنوعی به این امر کمک بسیاری کرده است و نتیجه ی نهایی را بسیار دلپذیر کرده. از آنجایی که طراحی هر دو گوشی بسیار عالیست، خیلی سخت میتوان بهترین را بین این دو گوشی انتخاب کرد. اما از آنجایی که نوت ۳ از مواد جدیدی استفاده کرده بسیار دلپذیر تر است.

gsmarena_005 gsmarena_006 gsmarena_007

در قسمت روبرویی، صفحه نمایش بزرگ، با کیفیت و تاثیربرانگیز این گوشی ها توجه شما را به خود خواهد گرفت. اما قطعه شما متوجه طرح مشبک G pro 2 و زیبایی آن خواهید شد. گلکسی نوت ۳ طبق سنت همیشگی سامسونگ با یک دکمه ی Home فیزیکی در قسمت پایینی نمایشگر به آسانی قابل شناسایی است.

تنها تفاوت این دو گوشی مواد اولیه ی بدنه ی این دو گوشی نیست. اگرچه بر اساس اندازه و قسمت های سخت افزاری داخلی شباهت خیلی زیادی به هم دیگر دارند اما G Pro 2 طراحی بسیار مدرن، ماهرانه و با انحنای زیبایی دارد؛ در حالی که ظاهر زاویه دار و مردانه ی  Note 3 بیشتر محافظه کار بودن و مخصوص بیزینس بودن را یادآوری میکند. به هر حال هر دو گوشی در دست احساسی محکم و غیر قابل انعطاف را به ما میدهند.

در قسمت پشتی G Pro 2 قرار بود حسی فلز مانند و غیر قابل لغزش داشته باشد. قاب پلی کربناتی پشتی این گوشی به طور شگفت انگیزی سبک و مقاوم در برابر ضربه  و شکستگی است که این دو ویژگی برای در پشتی یک گوشی بسیار مهم و حیاتی هستند. اگرچه ادعای الجی در مورد غیرقابل لغزش بودن این گوشی را باید زیر سوال برد. از نظر احساس لمس کردن جنس در پشتی خوب، اما بسیار لغزنده است. قسمت پشتی نوت ۳ از بافت های زیادتری تشکیل شده که همین باعث شده در دست غیر قابل لغزش تر باشد.

گلکسی نوت ۳ از طراحی استاندارد دکمه ی فیزیکی هوم در وسط و دکمه های خازنی back و menu در دو طرف آن استفاده کرده. دو دکمه ی خازنی در هنگام استفاده چراغشان روشن میشود و در زمانی که روشن نیستند هر دو دکمه تقریبا ناپدید میشوند. در قسمت بالای گوشی و در اطراف قسمت speaker مکالمه سنسور های نور، proximity و یک دوربین دوم برای مکالمه ی تصویری با کیفیت دو مگاپیکسل و ۱۰۸۰p قرار دارد.

gsmarena_104 gsmarena_105 gsmarena_101

با توجه به دکمه های سخت افزاری LG G Pro 2 که به پشت گوشی نقل مکان کرده اند، در قسمت جلویی گوشی هیچ اتفاق خاصی در حال افتادن نیست. در بالای نمایشگر با کیفیت IPS، یک سنسور نور، یک سنسور proximity، یک LED اخطار یا چراغ وضعیت و یک دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی قرار دارد. در قسمت پشتی اما اتفاق های زیادی در حال افتادن است. یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی که در زیر آن دکمه های مربوط به صدا و دکمه ی پاور گوشی قرار دارد. همچنین یک اسپیکر قوی ۱W در قسمت پشت گوشی قرار دارد که کیفیت صدای HI-FI ، کیفیت استودیو را به ما ارائه میدهد. شاید ارائه ی این صدا برای یک بلندگو به این کوچکی چیز غیرقابل باور باشد، اما با این وجود صدای بلندگو بسیار قوی و واضح است.

gsmarena_001gsmarena_002gsmarena_003gsmarena_004

 

در گلکسی note 3 دکمه ی پاور یا قفل کردن گوشی در سمت راست و دکمه های مربوط که کم و زیاد کردن صدا در قسمت چپ گوشی قرار دارند. همچنین محل قرار گیری سیمکارت و کارت حافظه در پشت دستگاه و زیر درب پشت دستگاه است.

gsmarena_110 gsmarena_109 gsmarena_108 gsmarena_107

محل قرار گیری کارت حافظه و سیمکارت در G Pro 2 هم در قسمت پشتی گوشی است. با اینکه دکمه ی پشتی گوشی در اوایل برای قفل کردن و بازکردن گوشی کمی عجیب و غیر معمول به نظر میرسد و عادت به آن زمانبر است، اما به لطف تکنولوژی جدید الجی این تنها راه باز کردن قفل صفحه نیست. قفل این گوشی را میتوان با دوبار ضربه زدن به صفحه نمایش هم باز کرد. اسم این فناوری Knock-on است که امسال الجی با اضافه کردن Knock code – unlocking به امنیت آن اضافه کرد. در Knock code – unlocking  گوشی  فقط با یک سری ضربه زدن در فرم خاص و جاهای خاصی در صفحه ی نمایش از حالت قفل خارج میشود و نکته ی جالبتر اینجا است که برای این کار لازم نیست صفحه نمایش گوشی را روشن کنیم.

gsmarena_008 gsmarena_010 gsmarena_009

در کل استفاده از دکمه های Note 3 ، که در قسمت بالای طرفین گوشی هستند، بسیار سخت تر از G Pro 2 است که دقیقا در زیر انگشت اشاره ی ما در پشت گوشی هستند. در قسمت بالایی Note 3 در کنار جک ۳.۵ میلیمتری مربوط به هدفون، میکروفون دوم مربوط به حذف نویز از صدا قرار دارد. چیز دیگری که باید به آن توجه داشت فرستنده ی مادون قرمز است که در این گوشی استفاده شده. از این قطعه ی گوشی میتوان برای کنترل کردن تلویزیون و دستگاه های کنترل دار دیگر استفاده کرد. برای استفاده از این فرستنده برنامه هایی از طرف خود سامسونگ بر روی گوشی نصب شده است. در قسمت زیرین گوشی اسپیکر، میکروفون اصلی، نگه دارنده ی قلم s-pen و درگاه micro usb 3.0 قرار دارد.

gsmarena_114 gsmarena_113 gsmarena_112 gsmarena_111

 

G Pro 2 هم همانند رقیب خوب دارای فرستنده ی جذاب مادون قرمز است. در این گوشی فرستنده ی مادون قرمز و جک ۳.۵ میلیمتری در بالای گوشی و micro usb 2.0  و میکروفون مکالمه در پایین قرار دارد.

gsmarena_013 gsmarena_011

 

لنز  دوربین در Note 3 یک برامدگی کوچک اما قابل توجه در پشت گوشی به وجود آورده.در پایین این دوربین ۱۳ مگاپیکسلی، یک فلش LED تکی وجود دارد.

gsmarena_116 gsmarena_117

 

در قسمت پشتی G Pro 2 همه چیز ساده، منظم و کارامد است. با توجه به کارایی این قسمت گوشی در G Pro 2 و قرار گرفتن این همه کلید، یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و LED تکی در کنار آنها به بهترین نحو عمل کرده است.

gsmarena_016

در کل استفاده از فبلت ها مشکل است و اصلا نمیتوان با یک دست با آنها کار کرد. رسیدن به بیشتر جاهای صفحه ی نمایش با یک دست عملا غیر ممکن است. اما با این حال هر دو دارای حالت کاربری با یک دست را دارا می باشند که زیاد کاربردی نیست. قلم s-pen سامسونگ چیزیست که الجی برای آن هیچ پاسخی ندارد. این قلم بسیاری از کارها را در این گوشی بزرگ ساده تر و زیباتر کرده.

 

صفحه ی نمایش:

باید گفت که هر دو گوشی از نظر صفحه ی نمایش بهترین ها هستند. اگر چه صفحه نمایش ۵.۹″  G Pro 2 نسبت به صفحه نمایش ۵.۷″ اینچی نوت ۳ کمی بزرگتر است اما از آنجا که رزولوشن تصویر هر دو گوشی ۱۰۸۰x1920p است، چگالی تصویر در نوت ۳ کمی بالاتر است. چگالی تصویر در نوت ۳ برابر با ۳۸۶ ppi و در G Pro 2  برابر با ۳۷۳ ppi است. این اختلاف به هیچ عنوان با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست وشما میتوانید مطمئن باشید هر دو صفحه ی نمایش حداقل تا زمانی که کیفیتQHD به بازار گوشی ها راه پیدا کند بی نظیر هستند.

در Note 3 ما شاهد وجود پنل نمایشگر Super AMOLED هستیم که یک انتخاب همیشگی در دستگاه های پرچم دار سامسونگ بوده اند. این پنل ها کنتراست و رنگ های اشباع شده ی بی نظیری به ما میدهند. G Pro 2 دارای یک پنل IPS بوده که وضوح آن به اندازه ی Super AMOLED ها نیست اما رنگ ها را واقعی تر از پنل Note 3 نشان میدهد.

gsmarena_100 gsmarena_001 (1)

یکی از قابلیت هایی که در نوت ۳ وجود دارد و میتوان به آن اشاره کرد وجود نرم افزاری در تنظیمات گوشی است که به کمک آن میتوان شدت رنگ صفحه ی نمایش را با توجه به علاقه ی ما به یکی از پروفایل های ارائه شده تغییر داد که در برنامه های اصلی گوشی این تغییر قابل مشاهدست، اما در بعضی از برنامه های ی که خودمان نصب میکنم این تنظیمات جواب نمیدهند.

 

عمر باتری:

اگر بر روی کاغذ قدرت باتری و دستگاه ها را ببینیم همه چیز برابر است و شاید فکر کنیم که این دو گوشی قدرتمند هر دو به یک میزان دوام می آورند. اما اینجاست که متوجه میشویم نتایج اصلی و هنر طراحی نرم افزار چقدر مهم است و چقدر تفاوت ایجاد میکند

در رقابت در زمینه ی زمان مکالمه گوشی الجی ۷ ساعت و ۲۵ دقیقه بیشتر از گوشی سامسونگ دوام می آورد که این همه اختلاف در عین شباهت سخت افزار باور نکردنی است.

Untitled

در زمینه ی جستجوی صفحات وب باز هم الجی از گوشی سامسونگ بهتر عمل میکند اما اختلاف این دو نزدیک تر از فاجعه ی عملکرد باتری در مکالمه است.

2ed

در قسمت پخش ویدئو معادلات بالا به هم میریزد. مثل اینکه الجی توجه زیادی به امر پخش ویدئو نداشته. در این زمینه گوشی note 3 با اختلاف زیادی بهتر ظاهر شده.

2e5d

در کل با قرار دادن نتایج کنار هم به تصاویر زیر میرسیم که خود گویای همه چیز هستند. ضعیف ظاهر شدن G Pro 2 در زمینه ی پخش فیلم و همچنین  زمان مکالمه ی Note 3 ممکن است در به روز رسانی های آینده حل شوند و این مشکلات از بین بروند.

gsmarena_010 (1) gsmarena_008 (1)

 

رابط کاربری:

هر دو گوشی رابط کاربری اصلی آندروید را کاملا عوض کرده اند. سامسونگ با رابط کاربری Touchwiz و الجی با رابط کاربری Optimus UI به شکلی سعی در زیبا و خاصتر کردن گوشی های خود کرده اند.

سامسونگ به ارائه ی نرم افزارهای اختصاصی با کیفیت ، قابل تغییر و دست اول برای گوشی خود معروف است، در حالی که الجی بیشتر در سالهای اخیر بیشتر یک تقلید کننده ی سامسونگ شده. در این مورد بعدا صحبت خواهیم کرد اما ابتدا صفحه ی قفل گوشی ها را مورد بررسی قرار میدهیم. سامسونگ از صفحه ای تقریبا مشابه با آندروید اصلی استفاده کرده که یک سری امکانات اضافه تر را ارئه میدهد. برای مثال میتوان به صفحه ی lockscreen یا قفل گوشی widget اضافه کرد یا میانبر برنامه های دلخواهمان را، تا ۵ برنامه، به آن بدهیم. یک قابلیت جدید گوشی سامسونگ قابلیت  Quick glance نام دارد. این گوشی با استفاده از proximity sensor میتواند تشخیص دهد که ما به گوشی نزدیک شده ایم، صفحه را روشن میکند و زمان، تماس های از دست رفته، اس ام اس ها، شارژ باتری و اطلاعاتی از آهنگ در حال پخش را به ما نشان میدهد.

gsmarena_002 (1)gsmarena_010 (2)

الجی هم به مانند سامسونگ تمامی قابلیت های بالا را ارائه میدهد. اگر چه الجی با قابلیت Knock Code unlock یک نو آوری بسیار کارامد را اضافه کرده است.

gsmarena_002 (2) gsmarena_001 (2)

قسمت اعلانات در سامسونگ دارای بسیاری از دکمه هاست که خیلی از کارها را برای ما راحت میکند. بسیاری از تنظیمات گوشی از این قسمت تنها با یک دکمه قابل انجام است. همچنین این قسمت دارای یک نوار بسیار کاربردی است که با آن میتوان نور تصویر را کم یا زیاد کرد.

gsmarena_011 (1) gsmarena_012

قسمت اعلانات رابط کاربری الجی هم بسیار به چیزی که در بالا دیدیم شبیه است، با این تفاوت که به جز نوار مربوط به نور تصویر، نواری هم برای بلندی صدای زنگ قرار گرفته.

gsmarena_032 gsmarena_021

صفحه ی خانگی هر دو گوشی کاملا مشابه یکدیگر هستند و تفاوت بسیار کمی در رابطه ی کاربری آنها وجود دارد.

Samsung-touchWiz

Samsung-touchWiz

 

LG-optimus UI

LG-optimus UI

یکی از قابلیت هایی که الجی ارائه میدهد عوض کردن آیکون برنامه ها بصورت تکی است.

gsmarena_018

هر دو گوشی از قابلیت های Multi tasking استفاده میکنند. این قابلیت باعث استفاده از چند نرم افزار بصورت همزمان و در کنار هم است. تصاویری از این قابلیت در گوشی سامسونگ را با هم میبینیم.

gsmarena_035 (1) gsmarena_022 (1) gsmarena_308 gsmarena_029 gsmarena_035gsmarena_033

همانطور که در تصاویر میبینیم هر دو گوشی به خوبی و تقریبا شبیه به هم از Multi tasking استفاده میکند. اما الجی دو برتری نسبت به سامسونگ دارد.Q Slide که با آن میتوان برنامه ها را کوچک کرد و در قسمتی از تصویر استفاده کرد و قابلیت باز کردن یک نرم افزار در ۲ صفحه کنار هم که در سامسونگ این امکان وجود نداشت. مثلا اجرای همزمان ۲ برنامه Youtube در کنار همدیگر.

یکی از قابلیت های فوق العاده در گوشی Note 3 سامسونگ قابلیت Air Command است که با استفاده از قلم میتوان منوی میانبری را بر روی تصویر ظاهر کرد که در نوع خود بینظیر است. در این منوی میانبر برنامه های مربوط به S-pen وجود دارد.

gsmarena_053

قدرت گوشی:

هر دو گوشی از پردازنده ی قدرتمند ۴ هسته ای Snapdragon 800 بهره میبرند که سرعت پردازنده ی آن ۲.۳GHz است. سامسونگ همچنین دارای یک نسخه با پردازنده  ی Exynos 5 OCta 5420 chipset هم هست که ما برای این مقایسه همان نسخه ی snapdragon 800 را در نظر میگیریم. جدا از پردازنده ی یکسان، این دو گوشی از پردازنده ی تصویری یا GPU یکسان Adreno 330 بهره میگیرند. هر دو گوشی ۳GB رم دارند. پس تنها از نظر نرم افزاری میتوان این دو گوشی را بهتر با بدتر دانست.

با هم تست های مربوط به این دو گوشی را میبینیم:

تست های مربوط به cpu یا پردازنده ی اصلی گوشی را در زیر میبینیم.

 

65

savsvd

dvbs asbas

 

تست های مربوط به کارت گرافیک:

vebcxn erbvrecd ebrdntfymgu ergfnhmbm mhngbdfvsmtnrbefvd

تست های مربوط به JavaScript و مرورگر اینترنتی این دو گوشی:

asvqwefz wergdbffndn

نتیجه: به طور کل هر دو گوشی تجربه ی فوق العاده ای به ما میدهند و به راحتی از پس همه ی برنامه ها و بازی های بازار بر می آیند؛ اما سامسونگ با Galaxy Note 3 یک گوشی بسیار قدرتمند را به بازار معرفی کرده که هیچ فبلتی با این قدرت را نمیتوانیم در بازار پیدا کنیم.

 

۱۳ مگاپیکسلی های فوق العاده:

اگرچه هر دو گوشی روی کاغذ ۱۳ مگاپیکسلی هستند اما تفاوت هایی در ساختمان دوربین خود با یکدیگر دارند که LG G Pro 2 را کمی بالاتر قرار میدهند. برای مثال G Pro 2 دارای طول کانونی گسترده تری نسبت به رقیب خود است.

ما عکس هایی از دوربین های هر دو گوشی را در شرایط یکسان کنار هم قرار میدهیم تا بتوانیم آنها را مقایسه کنیم.

در نور مناسب:

تصاویرNote 3 شارپتر و تیزتر هستند اما رنگ تصاویر در G Pro 2 بسیار طبیعی تر هستند.

gsmarena_001 (3)

gsmarena_002 (3)

نور کم:

در نور کم فلش قویتر G Pro 2 به دوربین کمک کرده که عکس های بهتری نسبت به رقیب خود یعنی Note 3 بگیرد.

gsmarena_005 (1)

 

۴K video recording:

هر دو گوشی میتوانند با کیفیت خیره کننده ی ۴k فیلم بگیرند. و اما کیفیت تصاویر در هنگام فیلم گرفتن:

gsmarena_006 (1)

کاملا مشخص است که جزئیات تصویر در فیلمی که با گوشی Note 3 گرفته می شود بیشتر است. با اینحال با اطمینان میتوان گفت که با بهترین دوربین فیلمبرداری در موبایل ها روبرو هستیم. چه در Note 3 و چه در LG G Pro 2.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید و انتخاب خود را از بین این دو گوشی بگویید.

gsmarena_103

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.