احیای رایانه‌ای که ۵۰ سال پیش مرده‌است - تکفارس 
احیای رایانه‌ای که ۵۰ سال پیش مرده‌است - تکفارس 

احیای رایانه‌ای که ۵۰ سال پیش مرده‌است

کسری نراقی
۲۷ مهر ۱۳۹۲ - 18:21
احیای رایانه‌ای که ۵۰ سال پیش مرده‌است - تکفارس 

آخرین بازمانده رایانه‌های سری ICT ۱۳۰۱، قدیمی‌ترین رایانه‌ای که به تولید انبوه رسیده‌است، به زودی و با تلاش متخصصان بعد از ۵۰ سال دوباره روشن می‌شود.

براساس گزارش BBC، رایانه فلاسی، Flossie، در ابتدا برای محاسبه نتایچ آزمون‌های دانشجویان دانشگاه لندن مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است،‌اما اکنون در موزه ملی رایانه‌ لندن قرار دارد و متخصصان در تلاشند این رایانه را که در شرایط مناسبی از آن نگهداری شده،‌ دوباره زنده کرده و روشن کنند.

فلاسی که قرار است تا سال ۲۰۱۶ به نمایش گذاشته شود، یکی از اولین رایانه‌هایی بوده که برای استفاده در تجارت و نه موسسه‌های تحقیقاتی تولید شده‌است. ابعاد این رایانه ۶ متر در هفت متر است و وزن آن ۵ تن است از این رو به سختی می‌توان آن را رایانه‌ای رومیزی خواند.

کوین مورل سرپرست موزه ملی رایانه می‌گوید رایانه تا قبل از تولید فلاسی بسیار بزرگ بوده و از تجهیزات پیچیده زیاد و پرمصرفی برخوردار بودند و همین موضوع استفاده از آنها را در دفاتر کاری غیرممکن می‌ساخت. اما با استفاده از ترانزیستورها در فلاسی میزان مصرف انرژی آن کاهش یافت و به این شکل امکان نگهداری از این دستگاه‌ها در یک مکان بدون نیاز به سیستم‌های خنک‌کننده پیچیده از بین رفت.

فلاسی پس از پایان یافتن عمر مفیدش در دانشگاه لندن به قیمت آهن قراضه به گروهی از دانشجویان فروخته شد. سپس به مزرعه‌ای در کنت رفت و درنهایت مالک مزرعه آن را به موزه اهدا کرد. از میان ۱۵۰ رایانه‌ای که طی سال‌های مختلف ساخته شد تنها چهار مدل باقی مانده‌اند که سه مدل از آنها قابل تعمیر نیستند اما فلاسی از وضعیت خوبی برخوردار است و محققلان امیدوارند با روشن کردن آن بتوانند به اطلاعات درونش دسترسی پیدا کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.