ASUS GTX 760 DirectCU Mini – کوچک ولی قدرتمند - تکفارس 
ASUS GTX 760 DirectCU Mini – کوچک ولی قدرتمند - تکفارس 

ASUS GTX 760 DirectCU Mini – کوچک ولی قدرتمند

میلاد کرمانشاهی
۲ شهریور ۱۳۹۲ - 15:40
ASUS GTX 760 DirectCU Mini – کوچک ولی قدرتمند - تکفارس 

اسوس اولین بار سری DirectCU Mini از کارت های گرافیک خود را در نمایشگاه CeBIT 2013 و با معرفی کارت GTX 670 DirectCU Mini به نمایش گذاشت. سری DirectCU Mini طراحی فشرده ای دارند و بیشتر برای مادربردهای Mini-ITX در نظر گرفته شده اند. اکنون اسوس با معرفی GTX 760 DirectCU Mini قصد دارد این خانواده را دو نفری کند. مدل مینیاتور GTX 760 از همان طراحی قبلی به همراه معماری قدرتمند سری GTX 700 بهره می برد.

وبسایت Expreview توانست به کارت گرافیک ASUS GTX 760 DirectCU Mini دست پیدا کند که کوچکترین GTX 760 دنیا محسوب می شود. این مدل دربردارنده هسته GK104-225-A2 می باشد که شامل ۱۱۵۲ هسته کودا، ۳۲ واحد پردازش پیکسل و ۹۶ واحد پردازش بافت می باشد. بیشینه فرکانس هسته این مدل ۱۰۷۲ مگاهرتز می باشد که به لطف GPU Boost 2.0 میسر شده است. حافظه ۶ گیگاهرتزی آن هم ۲ گیگابایت ظرفیت داشته و مجهز به رابط عریض ۲۵۶ بیتی می باشد.

a1

همانند نسل قبلی خود، این کارت ۱۷ سانتی متر طول دارد که برای دسکتاپ های HTPC گزینه ای ایده آل محسوب می شود. خروجی های نمایشی شامل Dual-DVI، HDMI و DisplayPort می باشد. برق مورد نیاز کارت از طریق اتصال تکی ۸ پینی تامین می شود. کارت مرجع GTX 760 از دو اتصال ۶ پینی استفاده می کند بنابراین استفاده از یک اتصال ۸ پینی نه تنها موجب صرفه جویی در فضا می شود بلکه همان برق مصرفی را از طریق کابل راحت تری منتقل می کند.

a2

هیت سینک این کارت از محفظه بخار (Vapor Chamber) استفاده می کند و لوله های انتقال حرارت آن جهت صرفه جویی در فضا و ارتفاع کارت، مسطح می باشند و دیگر لوله نیستند!
a3

فن CoolTech آن هم کارآمدترین گزینه موجود برای چنین کارتی است. بهتر است طراحی CoolTech را دست کم نگیرید چرا که این فن هوا را به شکل موثرتری به درون هیت سینک می دهد.  پرده های کوچک دایره شعاعی به نوبه خود هوا را به درون هیت سینک دمیده و فضای کم تری اشغال می کنند. جریان هوا به شکل مناسبی برقرار شده و نویز کمی هم تولید می شود. طراحی خنک کننده نسبت به نسل قبل اصلا تغییری نداشته است و لزومی هم نداشت که تغییر بکند.

a4
a5

مینیاتور از مدار کوچک ۱+۴ فازی به همراه چیپست RT8867A استفاده می کند. اسوس در ساخت این کارت از ۸ ماژول حافظه ۲۵۶ مگابایتی ساخت SK Hynix استفاده کرده است. چهار ماژول حافظه در جلو و ۴ تای دیگر در پشت برد جاسازی شده اند.

قیمت GTX 760 مرجع ۲۴۹ دلار می باشد ولی وبسایت Expreview گفته است که قیمت GTX 760 Mini حدود ۲۱۹۹ یوآن، معادل ۳۴۹ دلار می باشد. یعنی ۱۰۰ دلار گرانتر از مدل مرجع.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید