AMD پردازنده های FX را کنار می گذارد - تکفارس 
AMD پردازنده های FX را کنار می گذارد - تکفارس 

AMD پردازنده های FX را کنار می گذارد

میلاد کرمانشاهی
۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - 15:46
AMD پردازنده های FX را کنار می گذارد - تکفارس 

شرکت AMD به تازگی با عرضه پردازشگرهای سری FX گام بزرگی در این صنعت برداشت و برای رقیب دیرینه اش شاخ و شانه کشید. این شرکت با پردازنده FX-9590 که ۵ گیگاهرتز سرعت داشت، بالاترین فرکانس پایه برای یک پردازنده را به نام خود ثبت کرد. علاوه بر آن پردازنده های سری FX-8000 این شرکت مانند FX-8350 هشت هسته پردازشی را در ازای قیمت زیر ۲۰۰ دلار ارائه می دهند که حرکت مهمی در مقابل اینتل محسوب می شود. با این حال AMD باز هم نتوانست در زمینه پردازش اینتل را شکست دهد و همانند سابق پشت سر اینتل باقی ماند، با این حال قیمت پایین تر پردازنده های این شرکت، ارزش این پردازنده ها را بالاتر برد.

AMD سری FX را کنار می گذارد، بقیه راه با APU طی خواهد شد.

پردازشگرهای FX به حق دوران سختی را در رقابت با نمونه های اینتلی در زمینه کارایی سپری کردند. در تمامی بررسی های مربوط به پردازشگرهای AMD قضیه عقب بودن این شرکت در زمینه طراحی و معماری پردازشگر مطرح شده است. هم اکنون اینتل پردازشگرهای Haswell را با معماری کارآمد و کم مصرف ۲۲ نانومتری در حالی که AMD نمونه های به روز شده معماری ۳۲ نانومتری بولدوزر موسوم به Piledriver را ارائه می کند. AMD در سال ۲۰۱۴ قصد دارد تا با وارد کردن معماری ۲۸ نانومتری Steamroller، معماری کوچکتری را تجربه کند ولی این معماری جدید فقط در APU های سری Berlin و Kaveri استفاده خواهد شد. سال ۲۰۱۴ و پس از آن دوره ای جدید برای AMD خواهد بود چرا که دیگر برند FX را کنار خواهد گذاشت.

a1

این خبر جالب توسط وبسایت معتبر VR-Zone منتشر شده است که پیش از این در زمینه پوشش دهی اخبار مربوط به APU بسیار خوب عمل کرده است و منبع موثقی محسوب می شود. رودمپ هایی هم که منتشر شده اند نشان می دهند که پردازشگر ۵ گیگاهرتزی FX-9590 آخرین پردازنده سری FX می باشد. همانطور که پیش تر مطرخ شد دلیل کنار گذاشتن این برند احتمالا ضعف این پردازشگرها در زمینه پردازش x86 می باشد که پشت سر رقبای اینتلی خود قرار گرفت. در سال ۲۰۱۵ رایانه های دسکتاپ و فوق حرفه ای اینتل میزبان پلتفرم های ۱۴ نانومتری Skylake و ۲۲ نانومتری Haswell-E خواهند بود. با این حساب بهترین گزینه AMD معماری جدید Excavator است که در سری Carrizo به کار خواهد رفت و آن هم بسیار بعید به نظر می رسد که ۱۴/۱۶ نانومتری باشد.

ممکن است رودمپ مربوط به پردازنده های سرور AMD را که چند ماه پیش منتشر شد به خاطر بیاورید. این رودمپ نشان می دهد که تنها سری پردازنده های این شرکت که از معماری ۲۸ نانومتری Steamroller استفاده خواهد کرد سری Berlin و Kaveri می باشد و سری ۱۲/۱۶ هسته ای ورشو (Warsaw) که جزو پردازنده های Enterprise می باشند بر پایه معماری ۳۲ نانومتری Piledriver خواهند بود. این سری در نیمه دوم ۲۰۱۴ عرضه خواهد شد. این به آن معنی است که تا سال ۲۰۱۵ شاهد سری Enterprise و ۲۸ نانومتری AMD نخواهیم بود.

a2

این اطلاعات نشان می دهند که AMD نمی خواهد پردازنده های بزرگ خود را با معماری کوچکتر خود پیوند دهد و این معماری پیش رفته هم چنان برای APU های این شرکت در دسترس خواهد بود. سری FX از زمانی که عرضه شد توجهات زیادی را به سمت خود جلب نکرد ولی APU های این شرکت از همان ابتدا محبوبیت فراوانی یافتند. این محبوبیت به دلیل گرافیک مجتمع قدرتمندتر نسبت به نمونه های اینتلی و توان پردازشی قابل قبول در کنار قیمتی مناسب می باشد. هم اکنون نیز این محبوبیت با روز شدن این سری و متولد شدن فناوری های پیش رفته ای همانند HUMA/HSA روز به روز در حال افزایش است. این فناوری به CPU و GPU اجازه می دهد تا از ظرفیت رم موجود بسیار بهتر استفاده کنند. هسته های جاگوار و انواع پوما به نظر می رسد که در ابزارهای قابل حمل و کنسول های نسل قبل خوب ظاهر شوند. بنابراین این یک بازی دو سر برد برای AMD می باشد چیزی که برای سری FX حتی یک سر برد هم نشد. با وجود چنین تقاضاهایی برای سری APU، واضح است که سری FX سقوط می کند.

بنابراین به احتمال زیاد، FX-9000 آخرین گروه از سری FX خواهد بود. AMD هنوز برای پلتفرم AM3+ پردازشگر جدیدی معرفی نکرده است و معماری Steamroller حالا حالاها به این پلتفرم راه پیدا نخواهند کرد. ولی باید منتظر پاسخ AMD در این زمینه باشیم. گزارش VR-Zone ممکن است درست باید ولی جامع نباشد. شاید AMD هم همانند اینتل سال ۲۰۱۴ را کنار بگذارد. توجه داشته باشید که اینتل با عرضه سری Broadwell در سال ۲۰۱۴ عملا چیزی برای سوکت LGA در نظر نگرفته است و این سری برای نت بوک ها و پلتفرم BGA خواهند بود، با این حال در سال ۲۰۱۵ با معماری بسیار پیش رفته تر ۱۴ نانومتری خود بازار را تسخیر خواهد کرد. برای AMD هم ممکن است چنین باشد. شاید این شرکت هم قصد دارد اواخر ۲۰۱۴ و یا در ۲۰۱۵ نسخه های به روز شده و جدیدی تحت برند FX معرفی کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.