بررسی نسخه دوم Nexus 7 - تکفارس 
بررسی نسخه دوم Nexus 7 - تکفارس 

بررسی نسخه دوم Nexus 7

محمد گورانی
۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - 01:00
بررسی نسخه دوم Nexus 7 - تکفارس 

یک سال پیش شاهد معرفی اولین تبلت کسوس توسط گوگل بودیم.نکسوس ۷ سال ۲۰۱۲ محصولی با کیفیت، با امکانات ولی با قیمتی ارزان ارائه شده ولی همواره نقد ها و نقطه نظر هایی بر آن وجود داشت که مانع رسیدن این تبلت به جمع بهترین ها شد. امسال هم شاهد معرفی نسخه بعدی این تبلت دوست داشتنی هستیم که به نظر می رسد ایراد ها و نواقص آن را برطرف کرده اند. در ادامه با برسی این تبلت با ما همراه باشید.

پس از معرفی تبلت هایی با صفحه نمایش ۷ تا ۸ اینچی توسط کمپانی های مختلف گوگل، ایسوس، سامسونگ، آمازون و نهایتا اپل شاهد استقبال کاربران از این رده تبلت ها شدیم و بازار آن ها بسیار داغ شد.علت این عمر قابلیت حمل کردن بسیار مناسب و سایز مناسب برای استفاده های روزانه می باشد. علاوه بر این اکثر تبلت های این رده دارای قیمتی مناسب تر از سایر تبلت های می باشند.

بخش اول: مشخصات در جدول

صفحه نمایش: از نوع IPS LCS با کیفیت ۱,۹۲۰×۱,۲۰۰ در سایز ۷.۰۲ اینج

سیستم عامل: اندروید نسخه ۴.۳ لوبیا ی پاستیلی

پردازشگر: چهار هسته ای با فرکانس ۱.۵Ghz به مدل Snapdragon S4 Pro

واحد گرافیکی: Qualcomm Adreno 320

حافظه: ۱۶ و ۳۲ گیگا بایت

اتصال : وایرلس +بلوتوث نسخه ۴+NFC+GPRS+LTE

درگاه های ارتباطی: Micro USB و پورت ۳.۵mm

دوربین: ۵ و ۱.۲ مگاپیکسلی

سایز: ۲۰۰ در ۱۱۴ در ۸.۶۵ میلی متر به ترتیب عرض،طول و ضخامت

وزن: ۲۹۰گرم

باطری: ۳۹۵۰ میلی آمپری

قیمت از: ۲۲۹ دلار

بخش دوم: بررسی کلی تبلت

نکسوس ۷ مدل ۲۰۱۳ از طراحی کاملا مشکی که اکثر آن توسط پلاستیک گرفته شده است.اکثر قسمت جلویی تبلت با یک صفحه نمایش ۷ اینچی با کیفیت ۱,۹۲۰×۱,۲۰۰ پوشانده است و علاوه بر آن در گوشه ی سمت راست بالای تبلت یک دوربین جلو ی ۱.۲ مگا پیکسلی به منظور مکالمات تصویری و چت تعبیه شده است.همچنین یک LED جهت اعلانیه ها در قسمت جلوی تبلت از قاب تبلت به آرامی چشمک می زند تا رخداد های جدید را به شما یاد آور شود. البته در این تبلت  فقدان یک قطعه به شدت احساس می شود و آن هم مجموعه ی ویبراتور می باشد و این در حالیست که نکسوس های ۴ و ۱۰ دارای این قابلیت هستند. در پشت تبلت نیز یک دوربین  با کیفیت ۵ مگاپیکسلی که بدون فلش است، دریچه ی اسپیکر های استریو که در قسمت های بالا و پایین تبلت جای گرفته اند.

خروجی HDMI توسط پورت usb که از آن به mhl نیز یاد می شود، صفحه ی بی سیم که توسط استاندارد Miracast ساخته شده، و پشتیبانی از نسل چهارم ارتباطات و LTE از جمله ویژگی هایی هستند که در نسل قبل وجود نداشتند.از دیگر امکاناتی که نکسوس ۲۰۱۳ نسبت به نسل قبلی خود دارا می باشد، قابلیت جدیدی که تبلت با شارژر های بی سیم Qi همسازی داشته و شما می توانید توسط یکی از شارژر های استاندارد Qi تبلت خود را شارژ کنید. قابلیتی که شاهد آن در دستگاه های گران قیمت بوده ایم.

در مدل ۲۰۱۳ این تبلت ضخامت از ۰.۴۲ اینچ به ۰.۳۴ اینچ و وزن از ۱۲ به ۱۰.۲۳ اونس کاهش داشته است که این یک پیشرفت می باشد.

1

2

 

نکسول مدل ۲۰۱۳ دارای یک لبه پلاستیکی در دور صفحه دارد که می تواند از صفحه نمایش محافظت بیشتری نسبت به مدل ۲۰۱۲ داشته باشد و به همین دلیل مدل جدید این تبلت در تست های پرتاب و راه شدن بسیار بهتر از نسل قبلی عمل خواهد کرد.پشت تبلت از یک پلاستیک یک تکه ساخته شده است و مانند نکسوس قبلی دارای یک طراحی زبر نمی باشد که به نظر ما نگاه داشتن تبلت را کمی سخت می کند و احتما سر خوردن از دست در هنگامی که دستانتان عرق می کند بیشتر است. هنگام کار با این تبلت احساسی را حین کار کردن با دستگا های پلاستیکی سامسونگ دارید را نخواهید داشت و کیفیت قدری بالاتر از آن ها است. اما باز هم با اعضای بزرگتر خانواده ی خود تقاوت دارد و دارای کیفیت به مراتب کمتری است. در عمل گرفتن تبلت توسط چه با یک دست و چه با دودست بسیار آسان است و به علت طراحی بلند تر نسبت به مدل قبلی،کار کردن با آن در حالت افقی آسان تر است.

در کل، به لطف حاشیه های دور تبلت و طراحی خوش فرم این تبلت می تواند تجربه ای لذت بخش و خوشایند را به شما بدهد و هنگام کار با آن احساس خونسردی داشته باشید.

3

همچنین اگر شما هم عادت دارید که تبلت را توسط انگشت شصت خود همانند تصویر زیر نگه دارید، به لطف حاشیه ی موجود در اطلاف صفحه می توانید بدون هیچ مشکلی این کار را انجام دهید ولی با این وجود در بعضی مواقع انگشتان صفحه را لمس می کند و این در حالی است که در اسمارت فون ها به علت حاشیه در دور نمایشگر کمتر همچنین کاری غیر ممکن می باشد.

برای افزایش بازده در حین استفاده از تبلت باید تبلت را در یک دست خود نگه داشته و با دست دیگر خود به آن فرمان بدهید و در این مورد هم مدل ۲۰۱۳ دارای بهبود هایی بوده است که این تبلت را خوش دست تر از مدل قبلی می سازد. نگاه داشتن این تبلت در حالت عمودی نیز بسیار خوش دست و احساس خونسردی را به شما انتقال می کند.

5

به لطف حاشیه دور صفحه نمایش بیشتر در بالا و پایین تبلت، نگه داشتن تبلت در حالت عمودی بسیار آسان و بدون نقص است و بدون هیچ مشکی می توانید تبلت را در دست خود بگیرید و از آن لذت ببرید. بخصوص در هنگام تماشای فیلم بسیار عالی به نظر می رسد. لوگوی نکسوس که در این نسل از صورت افقی به صورت عمودی حک شده است، کاربر را به استفاده ی عمودی از تبلت ترقیب می کند. تغییر در حاشیه های اطراف صفحه نمایش ظاهر بهتری نسبت به نسل قبلی بخشیده است.

 

بخش سوم: صفحه نمایش

کیفیت بسیار بالای ۱,۹۲۰×۱,۲۰۰ این تبلت که نظیر آن را در تبلت های بالا رده و در سایز بالا مشاهده نموده ایم، چگالی پیکسل ۳۲۳ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان آورده است و این چگالی پیکسل برای Nexus 10 برابر ۳۰۰ و برای صفحه رتینای آیپد برابر ۲۶۴ پیکسل در هر اینچ می باشد که این به معنای این است که کیفیت صفحه این تبلت حتی از آیپد رتینا که به عنوان بهرین صفحه نمایش در بین تبلت ها شهرت یافت نیز بهتر است

در ۳ عکس زیر به ترتیب صفحات نمایش تبلت های iPad Mini وNexus 7 و در نهایت Nexus 7 مدل ۲۰۱۳ را مشاهده می کنید.

iPad mini

iPad mini

nexus7

nexus7

 

new nexus7

new nexus7

همانطوری که در عکس های بالا مشاهده نمودید کیفیت صفحه نمایش بسیار بالا است.یک بار دیگر تراکم پیکسلی تبلت های دیگر را مرور می کنیم که اگر با آن ها کار کرده اید، کیفیت بسیار بالای این تبلت را درک کنید:

  • همین تبلت با تراکم ۳۲۳ پیکسل در هر اینچ
  • تبلت Asus Transformer Prime با تراکم ۱۴۹ پیکسل در هر اینچ
  • تبلت iPad Retina با تراکم ۲۶۴ پیکسل در هر اینچ
  • تبلت iPad Mini با تراکم ۱۶۴ پیکسل در هر اینچ
  • تبلت Nexus 10 با تراکم ۳۰۰ پیکسل در هر اینچ
  • تبلت Galaxy Tab 3 10 با تراکم ۱۴۹ پیکسل در اینچ
  • تبلت Galaxy Tab 3 8 با تراکم ۱۸۹ پیکسل در هر اینچ
  • تبلت Galaxy Tab 2 10 با تراکم ۱۴۹ پیکسل در اینچ
  • تبلت Galaxy Tab 2 8 با تراکم ۱۸۹ پیکسل در هر اینچ

 

بسیار خب. هیج دلیلی برای نقض برتری صفحه نمایش این تبلت باقی نمی ماند.

بخش چهارم:قدرت و بازدهی سخت افزار

اگر یک نگاه اجمالی به سخت افزار این تبلت بندازیم، با سیستم روی چیپ Qualcomm Snapdragon S4 Pro که مجموعه ی ۴ هسته ای از پردازندهی مرکزی با فرکانس ۱.۵Ghz و واحد گرافیکی Adreno 320 با فرکانس ۴۰۰Mhz روبرو خواهیم شد. نظیر این سخت افزار را در گوشی های Xperia Z و نکسوس ۴ و Asus Padfone 2 و HTC Droid Dna یا همان باترفلای پیدا خواهیم کرد که نشان می دهد از لحاظ سخت افزاری در بین تمامی تبلت ها بی نظیر است.

امروزه هرکسی قدرت دستگاه خودش را با گرفتن بنچمارک های مختلف به رخ آشنایان خود می کشد. اگر شما هم به این مورد اعتماد دارید و از این نرمافزار های نظر خواهی می کنید، بفرمایید بنچمارک…

سرعت مجموعه گرافیک و پردازنده

10

 

11

12

13

14

بسیار خب. در بنچمارک ها هم این تبلت بدون هیچ چون چرایی تمامی رقبای خود را شکست داد و ثابت کرد که در بخش سخت افزار نیز شایستگی بسیار بالایی دارد.

تست سرعت شبکه

در بخش تست شبکه و سرعت وای فای، سه دستگاه مشابه را با هم مقایسه کردیم. iPad Mini و مدل ۲۰۱۳ نکسوس از وای فای با فرکانس ۵Ghz و مدل قدیمی تر نکوس ۷ از وای فای با فرکانس ۲.۴Ghz بهره می برد. این تست بر سر زمان بارگذاری صفحه نیویورک تایمز انجام گرفت:

  • نکسوس ۲۰۱۳ با زمان ۴.۷۲ ثانیه
  • نکسوس ۲۰۱۲ با زمان ۶.۴۵ ثانیه
  • آیپد مینی با زمان ۵.۵۱ ثانیه

 

تست سرعت حافظه داخلی یا I/O

20

22

 

همانطوری که در قبل نیز گفتیم گوگل در نسخه جدید اندروید قابلیتی را اضافه کرده که منجر به افزایش سرعت حافظه و در نتیجه کند نشدن دستگاه بعد از مدتی کار کردن با آن است. دقیقا ایرادی که به اندروید وارد است و بعد از مدتی کند می شود را برطرف کرده است. ولی این مورد در این بنچمارک های نمی تواند تاثیر گذاشته باشد چراکه این تبلت تاز به دستمان رسیده است و این تکنولوژی در دراز مدت تاثیر خود را نشان می دهد.

در بخش نمایشگر و سخت افزار این تبلت حتی از بالا ردگانی همچون آیپد جلوتر زده و مقام اولی را کسب کرده است. اما در این بخش از بزرگان عقب مانده ولی باز هم شما را مایوس نمی کند زیرا در رده ی خود مقام اولی بودن را کسب کرد و از نکسوس قبلی و آیپد مینی جلو زده است.

 

بخش پنجم:دوربین و اسپیکر ها

نکسوس ۷ جدید دارای مجموعه دوربین ۵ و ۱.۲ مگاپیکسلی برای دوربین پشت و جلو می باشند و این دوربین ها از نظر کیفیت همانند سایر تبلت های میان رده و ارزان قیمت می باشند و نمی توان از آن ها انتظار کیفیت بالایی داشته باشیم. باز هم کمبود ها دراین تبلت کاملا برطرف نشده و هیچ فلشی در کنار دوربین قرار نشده است ولی این در حالی است که نسل قبلی دارای دوربین نبود.

به نمونه تصاویر نگاه کنید، تصاویر به ترتیب مربوط به iPad Mini و Nexus 10 و Nexus 7 2013 می باشد.

41

42

43

عکس های داخلی:

  • آیپد مینی تصاویری با کیفیت و بالانس رنگی و نوری خوبی را به ثبت رسانده است
  • نکسوس ۱۰ به تصاویر مقداری رنگ سبز اضافه کرده ولی نتیجه کاملا رضایت بخش و واضح است
  • نکسوس ۷ مدل ۲۰۱۳ رنگ ها را به صورت اشتباه ثبت کرده است(تئجه کنید که روبات بنفش رنگ به رنگ آبی نزدیک شده است)

51

5253

عکس های خارجی

  • آیپد مینی: مقدار جزئیات کاهش داده شد ولی دوربین در سطوح مختلف نوری دچاری سردرگمی نمی شود و به خوبی تصاویر را ثبت می کند
  • نکسوس ۱۰ به خوبی و بدون هیچ ایرادی عکس را ثبت کرده
  • نکسوس ۷ مدل ۲۰۱۳ رنگ ها را مقداری مرده و بی کیفیت نشان می دهد

دوربین یک نکته ی مثبت است. در بین تبلت  نکسوس ۷ تفاوت زیادی بین داشتن ونداشتن دوربین وجود دارد.

نسل قبلی نکسوس دارای اسپیکر های استریو بودند که در سمت راست و چپ  تبلت قرار داشتند ولی با این حال دارای صدای با کیفیت نبودند و بلندی صدای قابل قبولی نداشتند. اما در نکسوس جدید، کیفیت صدا قابل قبول است و همچنین بلندی صدای بیشتری را نسبت به نسل قبل ارائه می دهد و در یک آپارتمان هنگامی که صدا روی ۵۰% قرار دهید، صدا را بلند احساس می کنید و احتیاجی نمی بینید که صدارا بیشتر کنید.در مقایسه با آیپد مینی از لحاظ بلندی صدا هیچ تفاوتی ندارند ولی نکسوس باس و عمص صدای بیشتری را در اختیار میگذارند.

بخش ششم:عمر باطری

اگر مقدار های اعلامی توسط کمپانی را کنار بزنیم و خودمان باطری را تست کنیم، نتایج مختلفی به دست خواهیم آورد. ما فعالیت هایی یکسان بر روی هر دو Nexus انجام دادیم تا مقایسه ای بین این دو انجام داده باشیم. نکسوس اولیه ۵ ساعت و ۲۴ دقیقه و نکسوس جدید ۶ ساعت در پخش ویدئو آنلاین دوام آوردند(هردو تبلت روی اندروید ۴.۳ هستند)

پخش ویدئو آنلاین کاری سنگین محسوب می شود و ما سعی کردیم که فعالیت های معمولی را نیز تست کنیم. با مرور اینترنت،چک کردن توییتر و فیسبوک و سایر فعالیت های روزمره، در بهترین حالت زمان ۹ ساعت را تجربه کردیم

خوب:

  • صفحه نمایش فوق العاده
  • سرعت بالای دستگاه
  • سبک، آسان در نگه داشتن، بسیار جذاب
  • لیست بلندی از امکانات اتصالی و ارتباطی
  • اندروید ۴.۳ بصورت خاو و پشتیبانی گوگل از این محصول
  • بسیار عالی در مقابل قیمت آن

بد:

  • مکان اسپیکر ها در حالت عمودی مقداری اذیت کننده است
  • عدم وجود نرم افزار های خصوص تبلت

زشت:

  • دوربین ۵ مگا پیکسلی متوسط است

 

با تشکر از اینکه با ما همراه بودید، منتظر نظرتان هستیم

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.