پردازشگرهای فوق کم مصرف AMD – فراتر از تصور - تکفارس 
پردازشگرهای فوق کم مصرف AMD – فراتر از تصور - تکفارس 

پردازشگرهای فوق کم مصرف AMD – فراتر از تصور

میلاد کرمانشاهی
۹ مرداد ۱۳۹۲ - 19:43
پردازشگرهای فوق کم مصرف AMD – فراتر از تصور - تکفارس 

به گمانم کم کم داریم وارد عصری می شویم که پردازنده ها دیگر بدون هیچ گونه مصرف برقی به انجام محاسبات ما خواهند پرداخت! قبول ندارید؟ پس تا پایان مطلب با ما باشید.

شرکت Advanced Micro Devices موسوم به AMD در طی اقدامی در پاسخ پردازشگرهای بدون فن Haswell SoC (از نوع سیستم روی چیپ جهت استفاده در تبلت، اولترابوک و امثال آن) سری جدید APU های فوق کم مصرف APU های خود موسوم به سری G را معرفی کرد. اولین پردازشگر معرفی شده از این سری GX-210JA می باشد که همانند Haswell SoC بدون فن خنک کننده می باشد و توان مصرفی آن ۶ وات می باشد که یک سوم SoC های نسل قبل است.

a1

AMD در برابر اینتل

پردازشگرGX-210JA از سری G برپایه پلتفرم x86 طراحی شده است و مجهز به گرافیک مجتمع Radeon HD 8180 می باشد. پردازشگرهای SoC شرکت AMD فقط ۶ وات برق مصرف خواهد کرد که تقریبا نصف SoC های ۱۱ واتی اینتل محسوب می شود. البته این بیشینه توان مصرفی این پردازشگر می باشد و توان مصرفی میانگین چیزی حدود ۳ وات برآورد شده است. شایان ذکر است که محاسبات SDP پردازشگرهای Haswell SoC چیزی حدود ۴٫۵ وات برق خواهد طلبید. فرکانس هسته GX-210JA برخلاف توان مصرفی بسیار کم، یک گیگاهرتز می باشد که در مقابل فرکانس ۸۰۰ مگاهرتزی انواع اینتلی شگفت انگیز است.

با در نظر گرفتن توان مصرفی بسیار کم، گرافیک مجتمع Radeon HD 8180 ما را زیاد نا امید نکرد. این پردازشگر مجهز به کنترلر حافظه گرافیکی با شتاب دهی پردازش دو بعدی و انجین پردازشی ۱۲۸-بیتی بسیار بهینه می باشد که می تواند در هر فرکانس چندین پیکسل را پردازش کند. واحد شتاب دهی سه بعدی نیز شامل DX 11.1 با OpenGL 4.1 و OpenCL 1.1 و سایه زن مدل ۵ می شود. GX-210JA هم چنین توان پردازش نقاط شناور ۳۲-بیتی را با نهایت سرعت دارا می باشد.

GX-210JA، ارزان ترین پردازشگر AMD

پردازشگرهای سری G مجهز به امکاناتی می باشد که مطمئنا می تواند عده بسیاری را راضی نگه دارد. پشتیبانی از حافظه های رم ECC، دمای کار منفی ۴۰ تا مثبت ۸۵ درجه سانتیگراد، گرافیک مجتمع Radeon HD و کنترلر ورودی/خروجی قسمتی از این قابلیت های سودمند می باشد. در زیر می تواند لیست کامل مدل های سری G را مشاهده کنید.
a2

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.