غول اینتل برچسب قیمت خورد - تکفارس 
غول اینتل برچسب قیمت خورد - تکفارس 

غول اینتل برچسب قیمت خورد

میلاد کرمانشاهی
۹ مرداد ۱۳۹۲ - 15:29
غول اینتل برچسب قیمت خورد - تکفارس 

به تازگی وبسایت VR-Zone در طی گزارشی قیمت پردازشگرهای Intel Ivy Bridge-E را منتشر کرد. پلتفرم HEDT جدید و ۲۲ نانومتری اینتل موسوم به Ivy Bridge-E که شامل حرفه ای ترین پردازشگرهای دسکتاپ می باشد ۱۱ سپتامبر به بازار عرضه خواهد شد.

همانطور که قبلا هم اشاره شد پردازشگرهای سری Ivy Bridge-E با معماری ۲۲ نانومتری و فناوری High K+ Metal Gate در راه هستند. هر چند این سری، مدل کوچکتر شده هسته ۳۲ نانومتری Sandy Bridge-E می باشد با این حال کارایی آن بهبود پیدا کرده است. بنچمارکی که هفته قبل منتشر شد خبر از افزایش ۱۰ درصدی کارایی می دهد. این سری از ۴۰ راه گرافیکی PCIe 3.0 x16 و حافظه رم ۱۸۶۶ مگاهرتزی پشتیبانی می کند. امکانات مهمی هم همانند Hyper Threading و Intel Turbo Boost 2.0 و طراحی قفل باز CPU پای ثابت این سری پردازشگرها محسوب می شوند. پردازشگرهای Ivy Bridge-E با چیپست X79 و پلتفرم LGA 2011 فعلی سازگار خواهند بود و توان مصرفی در حدود ۱۳۰ وات خواهند داشت. البته همانطور که قبلا اعلام شد شرکت AMD نیز بیکار ننشسته است و پردازشگرهای گرانقیمت FX-9000 را برای مقابله با Ivy Bridge-E آماده می کند.

a1

قدرتمندترین پردازشگر این سری Core i7 4960X می باشد که دربردارنده ۶ هسته و ۱۲ نخ پردازشی به همراه ۱۵ مگابایت حافظه نهان سطح سوم می باشد. فرکانس پایه این مدل ۳٫۶ گیگاهرتز و فرکانس بوست آن هم ۴٫۰ گیگاهرتز می باشد. این پردازشگر ۹۹۰ دلار قیمت خورده است که در مقایسه با i7 3970X در حدود ۶۰ دلار ارزانتر می باشد. از سوی دیگر i7 4930K هم انتخاب خوبی برای طرفداران قدرت می باشد که در مقایسه با فرکانس ملایم تری دارد. فرکانس پایه این مدل ۳٫۴۰ و فرکانس بوست آن ۳٫۹۰ گیگاهرتز می باشد و ۱۲ مگابایت حافظه L3 برای آن در نظر گرفته شده است. این مدل نیز همانند i7 4960X نسبت به پردازنده نسل قبل خود ارزان تر می باشد به طوری که قیمت ۵۵۵ دلاری برای آن در نظر گرفته شده است و این در شرایطی است که i7 3930K در حدود ۵۹۵ دلار می باشد.

پس از این دو مدل گرانقیمت، مدل ارزان قیمت تر i7 4820K با قیمت ۳۱۰ دلار ایستاده است و با این که ۵ دلار گران تر از i7 3820 می باشد ولی از نوع قفل باز است که امتیاز بزرگی محسوب می شود. همان طور که مشاهده می کنید اینتل این بار منصف تر از قبل از عمل کرده است و پردازشگر ارزان قیمت خود را نیز وارد برند K (قفل باز) کرده است. Core i7 4820K مجهز به ۴ هسته و ۸ نخ پردازشی و ۱۰ مگابایت حافظه L3 می باشد. فرکانس پایه و بوست آن هم به ترتیب ۳٫۷۰ و ۳٫۹۰ گیگاهرتز می باشد.

a2

در شرایطی که Ivy Bridge-E درا وایل سپتامبر عرضه خواهد شد نسل بعد پلتفرم HEDT اینتل موسوم به Haswell-E با اسم رمز Lituya Bay برای اواسط ۲۰۱۴ تایید شد. Haswell-E هم چنان بر پایه سوکت LGA 2011 خواهد بود با این تفاوت که چیپست جدید X99 برای آن در نظر گرفته شده است که امکان استفاده از حافظه DDR4 را فراهم خواهد کرد. Haswell-E هم چنین اولین پلتفرم اینتل خواهد بود که ۸ هسته پردازشی به همراه ۲۰ مگابایت حافظه L3 ارائه خواهد کرد و مهم تر از آن حافظه DDR4 را پشتیبانی خواهد کرد.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید